onsdag 4 maj 2011

Auto da Fay - Fay Weldon

Dags att bekänna. Jag gillar att läsa självbiografier. Eller jag vill i alla fall tro det. Jag brukar inte komma så mycket längre en till delen "Min mormor föddes 1878 en grå torsdags morgon i början av april i den lilla by som..." som ofta gärna ältas i många mååånga sidor. Zzzz... Men den här självbiografin är inte som andra självbiografier. Den här självbiografin börjar så här:

 "Jag längtar efter domedagen när intrigerna i våra liv prydligt kommer att knytas samman och alla gåtor får sin förklaring och vi förstår hur det hela hängde ihop."

Underbart! Så ska det se ut!

Fay Weldon skriver om sina äldre släktingar också, men det är bara intressant att läsa då både hon och hennes familj har en intressant och händelserik historia. Weldon skriver inte så mycket om sitt vuxna liv, det mesta handlar om hennes barndom, uppväxt och unga vuxenliv. Det här är ingen självbiografi som är uppbyggd på datum, hon skriver mer utifrån tankar och känslor. Jag är mycket förtjust i det skrivsättet, och jag hade svårt att sluta läsa boken. Ibland (IBLAND) kan jag sakna lite mer beskrivningar och detaljer av vad som hänt, men för det mesta är jag mycket nöjd.

rec.ex.
Hon skriver på flera ställen efter att hon beskrivit någonting att "det var av det här jag fick inspiration att skriva den eller den romanen" eller "det var det här jag skrev om i den eller den novellen". Det här gör mig grymt nyfiken på en del av hennes andra verk, då jag hittills bara läst En hondjävuls liv och lustar tidigare. (Du kan läsa vad jag tyckte om den här.) Även om jag nu inte hade läst de böcker hon syftade på så stillades en nyfikenhet hos mig. Jag tycker att det alltid är intressant att få reda på var författare får sin inspiration ifrån, och vad som är taget från  verkligheten och vad som är ren fiktion. (Jag önskar att alla författare jag gillar kom ut med en bok där de berättade om det.)

Det känns som om jag vill läsa mycket mer av Fay Weldon och om Fay Weldon. Hon verkar vara en stark, intressant och imponerande kvinna som har varit med om väldigt mycket, och hon vet hur man skriver. En oemotståndlig kombination!

3 kommentarer:

  1. Jag har precis borjat pa den och alskar den, hon ar helt otrolig pa att skriva! Jag verkligen njuter!

    SvaraRadera
  2. Njuter är verkligen rätt ord. Jag njöt också när jag läste. Ska bli intressant att läsa dina reflektioner om boken sedan!

    SvaraRadera
  3. Tack och letar efter mer inlägg. Jag är verkligen nöjd med detta inlägg att ni har gett oss. Detta är verkligen en häpnadsväckande arbete av dig.

    SvaraRadera