fredag 20 maj 2011

The summer without men - Siri Hustvedt

Mias man säger efter trettio års äktenskap att han vill ha en paus. Inte göra slut, han vill ha en paus. Han vill väl gardera sig för möjligheten att han kanske kommer ångra sig och vill komma tillbaka. Han har nämligen träffat någon annan. För Mia kommer det här som en blixt från en klar himmel och hon blir tokig och inlagd på psyket ett tag. Efter det flyttar hon över sommaren in i ett hyrt hus i samma stad som hennes mamma bor i. Hon tänker där över sitt liv och relationer och funderar över hur HON vill ha saker.

"A book is a collaboration between the one who reads and what is read and, at its best, that coming together is a love story like any other."      -s.175

Det här citatet är fint tycker jag och jag reagerade och läste det flera gånger när jag kom till det stället i boken. När jag sedan stängde igen boken, denna min första bok av Siri Hustvedt, kunde jag inte komma på ett mer passande citat till att förklara min läsupplevese på. Språket är fantastiskt. Så hon skriver Hustvedt! Berättelsen är gripande. Man får lära känna många fina personer. Jag vill aldrig att det ska ta slut. Vilken tur att jag har fler böcker framför mig av denna underbaar författare!

6 kommentarer:

  1. Ja, nu hamnar den definitivt i varukorgen :) (fast jag är redan Hustvedt frälst)!

    SvaraRadera
  2. Bra, den förtjänar att läsas :)

    Hoppas du kommer gilla den!

    SvaraRadera
  3. Helt underbar roman - jag läste och gillade! Jag har iofs gillat allt jag läst av Siri hittills. Mina medbokpratare var dock inte särskilt begistrade över Sorgesång...

    SvaraRadera
  4. Nej, Sorgesång har jag hört lite blandade röster om (jag tror ändå att jag kommer gilla den) men Vad jag älskade har jag mest hört lovsånger om. Jag är bara lite rädd att den är för sorglig...

    SvaraRadera
  5. Vad fint! Jag har bara läst Vad jag älskade av Hustvedt och det var otroligt bra! Nu funderar jag på om nästa bok av henne blir The summer without och det känns ju som en bra idé efter att jag läst dina tankar om boken!

    SvaraRadera
  6. Gör det! Det här var en underbar bok. Berätta sedan gärna så fort du är färdig vad du tyckte! *nyfiken*

    SvaraRadera