söndag 8 maj 2011

Presidentfruars självbiografier. Visst låter det lockande!?

Jag läste precis den här recensionen om biografin Spoken from the heart av Laura Bush på bloggen Snowflakes in rain, och den gjorde mig otroligt nyfiken på boken och Laura Bush, men det började också klia i fingrarna att ta upp Presidentens hustru av Curtis Sittenfeldt som jag inte läst än (är nog sist med det i bokbloggs-Sverige skulle jag tro...).

Jag har insett att jag läst väldigt få biografier om/av amerikanska presidenter och om/av presidenternas fruar. Det här vill jag ändra  på då jag är väldigt intresserad av politik och nyfiken på fenomenet presidenter och ÄNNU MER nyfiken på fenomenet presidentfruar, och då verkar det ju bara dumt nu när man tänker på det att jag inte läst nästan någon biografi (helst självbiografi) i ämnet.

Jag har Hillary Rodham Clintons Levande historia, som jag köpte när den kom ut, men jag har av någon anledning inte kommit mig för att läsa den än. Efter att jag sett och älskat mini-serien The Kennedys som svt visat nu i vår är jag väldigt nyfiken på hela den familjen, men framför allt Jacqueline Kennedy Onassis. Jag har också Barack Obamas Min far hade en dröm. Även den oläst tyvärr. (Precis när jag köpt den fick jag höra av en person som höll på att läsa den att den var seg. Vi brukar nödvändigtvis inte ha samma boksmak, men det bet ändå på mig och jag har inte tagit upp den än...)

Så nu ber jag är på mina bara ben, har ni några bra boktips till mig i ämnet? Är det någon bok man bara inte får missa? Finns det fällor man ska undvika? Kanske något speciellt bottennapp? Snälla, hjälp!

5 kommentarer:

  1. Jag har inga tips att komma med, men jag tycker absolut att du ska ge Min far hade en dröm en chans. Jag trodde att den skulle vara "seg", men jag blev positivt överraskad och tyckte att den var väldigt bra och intressant! Presidentens hustru tycker jag dock att du kan skippa.. Jag läste den nu i påskas och blev väldigt besviken. Jag har skrivit om den på min blogg förresten.

    SvaraRadera
  2. Men läs Curtis för guds skull!

    SvaraRadera
  3. Jag har inga tips utöver de som du nämner men håller med båda kommentarerna i del: Läs Obama, så intressant och välskrivet och läs Presidentens hustru - tokbra!

    SvaraRadera
  4. Linnea, Jag har inte gett upp på Min far hade en dröm, jag vill fortfarande läsa den. Det har bara inte blivit av att jag tagit upp den efter jag hörde det omdömet.. Oj, du skiljer ut dig från mängden när du säger att du inte gillar Presidentens hustru :) Jag tycker det låter som en bok jag kommer tycka om, och jag hoppas att jag kommer göra det. Annars känns det som ett enda stort antiklimax!

    Cia, Haha, jag vet, jag vet! Jag känner på mig att det kommer vara en av de där böckerna som man undrar varför man väntade så länge med att läsa den för, och sedan uppmanar ALLA att läsa den. Lite som du gör nu :)

    SvaraRadera
  5. Joanna, Obama har nu officiellt förflyttat sig en bra bit upp i min (imaginära) vill-läsa-hög!

    Haha, det är jättesnällt av er att ni ger mig tips, men jag hade ju hoppats på några tips som jag inte själv nämner i inlägget ;)

    SvaraRadera