måndag 26 april 2010

En förtjusande man - Marian Keyes

En förtjusande man berättas utifrån Alicia, Lola, Grace och hennes tvillingsyster Marnie. Deras liv har en gemensam nämnare, den snygga och populära politikern Paddy de Courcy. Boken utspelas i Dublin på Irland. En dag kommer nyheten att Paddy de Courcy ska gifta sig med Alicia, och det väcker frågor och känslor hos Lola, Grace och Marnie.

Lola flyr från Dublin och sitt jobb som stylist till landsbygden på andra sidan Irland. Där träffar hon nya vänner och bildar sig en trevlig närvaro där hon sakta men säkert hittar tillbaka till sig själv och börjar se saker som hänt utifrån ett annat perspektiv.

Journalisten Grace kände Paddy i sin ungdom och känner att allt inte står rätt till med Paddys förlovning.

Marnie kände också Paddy i sin ungdom, men bor nu för tiden i London i ett fint hus med sin make och två små döttrar.

Boken tar upp viktiga ämnen, främst alkoholism och kvinnomisshandel.

Innan jag började läsa den här boken läste jag till exempel den här recensionen av Johanna K på bokhora som inte var så väldigt förtjust i den, och det kanske är för att hon fick ner mina förväntningar som jag blev positivt överraskad och gillade den.

Håller dock med om att den är för lång. Håller också med om att den har sina tramsiga ställen. Och jag blir väldigt irriterad över att när man följer Lola skriver hon med ofullständiga meningar. Hela tiden. Usch. Jag förstår att det kan vara ett sätt att skapa en viss stämning, eller att det kan vara symboliskt för någonting, men här förstår jag inte syftet (kanske har gått mig över huvudet..?). Det var också ett himla tjatande om att kräkas. Så fort någon var arg, ledsen, chockad eller ja, kände någonting alls, fick de en lust att kräkas.

Men på det stora hela var det en trevlig bok som passade perfekt nu i vårsolen på balkongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar