tisdag 13 april 2010

Bokens historia

På svt:s nyhetsmorgon idag pratade Yukiko Duke om bokens historia. Jag tyckte inslaget var intressant och alldeles för kort. Jag hade velat höra mycket mer. Så pass att jag garanterat kommer läsa på mer i ämnet. Hon berättade att det var Gutenberg på 1400-talet som uppfann boktryckarkonsten (på papper), att piratkopiering existerade redan på 1500-talet där bland annat Shakespeare var drabbad.

Hon pratade även om en del tankar om läsplattor. Hon sa att hon tyckte det var lite bökigt att bläddra med den, och att om man skulle gå tillbaka i boken för att till exempel påminna sig själv om vem en viss person är så var det svårt att hitta och krångligt. Men hon trodde inte att boken kommer försvinna, utan att läsplattan mer blir som ett kompliment, och att den förhoppningsvis gör att fler hittar till läsandet och den 'riktiga' boken.

Även jag har tänkt en del på det här med läsplattor. Jag tror inte heller den fysiska boken är hotad, men hur kommer utgivningar av böckerna påverkas? Kommer det bli färre sorters böcker som trycks upp? Kommer det bli så att de böcker som trycks är de böcker som tilltalar de stora massorna? Eller blir det tvärtom; att det blir fler 'smalare' böcker som trycks?

Jag har inte sett eller provat någon läsplatta ännu, så jag vet inte om jag tycker om det eller inte, men om jag skulle använda en tror jag inte det blir att jag sitter hemma och läser på den, utan mer när man reser, är på semester, när man pendlar, fikar, ja ni fattar. Hemma vill jag ha min bok. Idag har jag alltid med mig en bok vart jag än går, och den vanan tror jag blir svår att bryta. Det är svårt att lära gamla hundar att sitta. Samtidigt har människan väldigt lätt att anpassa sig till nya saker, och det skulle vara skönt när man åker bort att slippa släpa på flera böcker.

Men jag gillar att ha boken jag läst, att placera den i min bokhylla. Jag sitter ofta och tittar i min bokhylla och tänker på böckerna jag läst. Som en påminnelse. Ofta kommer jag även ihåg var jag läst boken, vilken årstid det var, hur jag mådde. Fast oftast inte vilket år det var... När det kommer till böcker är jag en verklig samlare och jag skulle inte bli lika tillfredsställd av att ha dem på en läsplatta. Jag har fortfarande lite jobbigt med att köpa musik på itunes istället för en cd-skiva även om det är mycket smidigare och jag kan lyssna på den var och hur och när jag vill plus att det är bättre kvalitet plus att man enkelt kan göra olika spellistor plus en hel hop andra fördelar. Som ni förstår är jag splittrad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar