söndag 10 juli 2011

När Bolaño charmar och förför mig sitter Atwood bredvid och tittar på

För några dagar sedan var jag mitt uppe i Atwoods Oryx & Crake, och jag gick helt in i boken. Blev helt uppslukad och såld och ville gotta ner mig i postapokalyptiska böcker. Sedan när jag åkte iväg kände jag av någon anledning för att börja läsa någon ny bok. (Jag brukar bara läsa en bok åt gången annars.) Jag började då i De vilda detektiverna av Bolaño, och nu kan jag inte lägga den ifrån mig. Jag älskar Roberto Bolaño! Det är sorgligt att han inte har skrivit många många fler böcker. 2666 finns ju också, och den verkar också hur bra som helst (fast jag väntar till den kommer på pocket) men sedan då? Jag vill ha mer!


Så nu sitter jag nyförälskad i Bolaño och stackars Atwood ligger bortglömd vid sidan av. Har inte ens gett henne ett ögonkast på flera dagar. Inte ägnat henne en tanke knappt. Det står skrämmande klart att jag kommer läsa De vilda detektiverna till den är slut, och sedan får jag läsa ut Oryx & Crake. Så här blir det alltid när jag ska läsa flera böcker samtidigt. Jag läser inte flera böcker samtidigt, utan jag läser en och så får den andra vänta. Jag förstår inte det här med parallelläsning. Jag vill, men kan verkligen inte. Vad är knepet? Hur gör man? Tycker synd om Atwood ju.

1 kommentar:

  1. jag läser ganska ofta parallellt. men då måste det vara helt olika böcker. och vid helt olika tillfällen. men ibland blir det precis som du säger så att någon bok tar över. tyck inte synd om Atwood. hon reder sig...

    SvaraRadera