lördag 22 maj 2010

Gamla filmer

Jag har i veckan läst ur boken 1001 filmer du måste se innan du dör. Jag har kollat på en hel del film i mina dagar, men jag insåg snabbt hur väldigt få av filmerna jag sett som producerats innan 1960. Vad beror det på? En hel del av dem (i alla fall de mest kända) finns ju att få tag på på dvd idag. Det kan ju inte vara så att filmer som görs idag är så väldigt mycket bättre. Eller? Och om det är så, kan jag ju omöjligt veta det utan att se på filmer från båda tiderna. Det skulle vara intressant att se hur de tidiga filmerna ser ut, de som mina far- och morföräldrar tittade på, men av någon anledning blir det inte av, även om jag tycker att en del av filmerna verkar intressanta. Om jag ser på äldre filmer blir det ofta från 60-talet och framåt och många av dem är ju väldigt väldigt bra. Nej, nu får det bli skärpning på den här fronten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar