Visar inlägg med etikett Charlaine Harris. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Charlaine Harris. Visa alla inlägg

söndag 5 september 2010

Levande död i Dallas - Charlaine Harris

Då har jag läst denna andra bok i "True Blood-serien". Det var lite orättvist mot den att jag började i den direkt efter Stephen Kings Benrangel som jag älskade. Sedan började jag med kurslitteraturen och denna bok blev lidande och fick snällt vänta på sin tur. I dag sa dock sammanträffanden av olika slag att det var dags att läsa ut den, och det ångrar jag inte. Jag gillade verkligen den första boken, och den här andra gillade jag också. Jag kommer fortsätta att läsa serien, men jag är inte lika upp över öronen förälskad.

Denna gång blir Sookie skickad till Dallas för att hjälpa vampyrerna där med att hitta en av de sina som har försvunnit. Misstankarna dras till Solsällskapet, en sekt som vill utplåna alla vampyrer. Överflödigt att säga att det vankas trubbel... ;)

Jag gillar boken, men det känns som om den saknar något. Lite substans kanske? Lite tuggmotstånd? Lite mer humor? Lite mer tankar istället för sex? Jag vet inte, men någonting är det....

torsdag 26 augusti 2010

En lång dag...

Vilken dag det har varit. Sorglig, glad, orolig, stressig, you name it. Det ska bli så skönt att få krypa ner under täcket. Ska nog ta med mig Charlaine Harris Levande död i Dallas som jag började läsa för ett tag sedan men sedan haft en paus ifrån. Ikväll känns det som lite lagom läsning...

lördag 7 augusti 2010

Bokfrågornas ABC - del 4

Dags för bokstaven D i Lindas Bokfrågornas ABC.

1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favoritförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?

Oj, svårt. Men jag måste säga att jag är ett stort fan av Jo Nesbø. Jag gillar alla hans böcker (har dock inte läst de två senaste än) och de blir bara bättre och bättre! Jag är även mycket förtjust i hans huvudkaraktär Harry Hole. Jag gillar också Arne Dahls böcker. (Ville bara få med det också...)

2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?

Oj, jobbigt. Jag läser nästan aldrig drama längre. Det var nog mest på gymnasiet jag gjorde det. Jag vet att jag läste En midsommarnattsdröm av Shakespeare och att jag tyckte om den. Jag tänker ofta, speciellt runt bokrea-tider, att jag ska köpa på mig Shakespeare och läsa, men än så länge har det inte blivit av. Det har väl funnits för många andra böcker som pockat på min uppmärksamhet...

3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?

The sky is the limit känns det som. Jag älskar tv-serier nästan (bara nästan!) lika mycket som jag älskar böcker. Däremot har jag inte nödvändigtvis läst boken även om jag gillar serien. Dexter är ett sånt exempel. Är lite rädd för att läsa böckerna, rädd för att jag ska bli besviken. Med True Blood är det nästan tvärt om. Jag har sett några avsnitt, och efter att ha läst första boken Död tills mörkret faller av Charlaine Harris har jag tänkt att köpa hem första säsongen och titta på den från början, i ordning. Jag gillar självklart serien Sex and the City, men även Lipstick jungle av samma författare. SATC har jag läst, men inte den andra. Jag får nog sluta nu så jag inte tråkar ut er allt för mycket :)

4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.

Håkan Nessers Människa utan hund utspelar sig mestadels i december. Detta är den första romanen i hans Barbarotti-kvartett. Jag har läst de två första delarna om kriminalinspektören Gunnar Barbarotti, och jag rekommenderar båda! Del två heter En helt annan historia.

5. Det har skrivits en del om att rensa bokhyllor och göra sig av med böcker i bokbloggar de senaste veckorna. Finns det någon bok som är en riktig dyrgrip och som du aldrig skulle göra dig av med?

I mitt hem diskrimineras ingen. Jag älskar alla lika mycket. Jag har jättesvårt för att göra mig av med böcker. Går inte. Så de får vackert vara kvar här hemma i mina väldigt överfulla bokhyllor :)

söndag 11 juli 2010

Död tills mörkret faller - Charlaine Harris

Jag köpte de här tre snygga böckerna och tänkte att jag måste se vad all vampyr-hysteri beror på. Jag har inte läst om vampyrer sedan jag var liten tror jag. Jag har sett några avsnitt av True Blood, men inte så många. Och det är jag glad över nu!

Jag har nu läst Död tills mörkret faller och jag blev förtrollad! Jag tyckte den började ganska svagt, men det kom jag snabbt över. Jag blev kär i Sookie Stackhouse och jag älskade hennes förhållande med Bill. Det händer grejer hela tiden så det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att lägga ifrån sig boken. Det är ju extra roligt att Alexander Skarsgård spelar Eric, och jag måste säga att det här är en av gångerna det inte skadade att ha ett ansikte framför sig när jag läste. Han passar perfekt i rollen som Eric. Jag kommer däremot inte ihåg hur Sookie och Bill ser ut, och det tror jag är ett plus(?).

Åh vad jag är glad att jag köpte tre på en gång. Man vill bara läsa en till och en till och en till... Men jag brukar inte läsa böcker i en serie i rak följd, och det kommer jag inte göra nu heller. Men jag kommer definitivt läsa nästa del snart! Jag är också sugen på att beställa hem första säsongen av True Blood, men är det någon som vet hur många böcker som täcks i den?

Jag har definitivt (lite sent) också drabbats av vampyrfebern!

måndag 14 juni 2010

Bokpaket från rean

Idag kom ett bokpaket hem till mig som innehöll delar av min sommarläsning. (cdon hade en väldigt bra rea!) Nu är det dags att prova på att läsa några vampyrböcker. Jag har inte läst några vampyrböcker som jag kan komma på, och jag tänkte att det blir nog perfekt sommarläsning att läsa några av böckerna och se vad alla snackar om :)

Så här såg bokpaketet ut:

Död tillls mörkret faller - Charlaine Harris
Levande död i Dallas - Charlaine Harris
Klubb död - Charlaine Harris
The Bell Jar - Sylvia Plath
Tidresenärens hustru - Audrey Niffenegger
Kyssa sammet - Sarah Waters
Baby Jane - Sofi Oksanen
Om jag kunde drömma - Stephenie Meyer

Det verkar väldigt lovande tycker jag!