lördag 9 april 2011

Medicinen - Hans Koppel

Johanna är en frånskild tvåbarnsmamma. Hon jobbar på en tidning där hon skriver om resor. Johanna har svårt att säga ifrån till folk och har en tendens att bara följa med och göra det andra förväntar sig av henne. En dag lovar hon sina barn lite för mycket. Hon lovar dom en utlandsresa. För att få råd med detta behöver hon pengar, men hon vet inte hur hon ska skaffa dom, tills hon får reda på att man kan få pengar för att vara försöksperson till en ny medicin. Medicinen får dock effekter som hon inte hade kunnat ana.

För en gångs skull skriver jag ganska mycket om handlingen (men inte mer än vad de ger bort på baksidan av boken). Men boken är ju faktiskt bara på 162 sidor, så det är svårt att säga vad den handlar om utan att ge lite för mycket information. I vilket fall så är det inte nödvändigtvis handlingen som är anledningen till att man ska läsa den här boken, utan det är för språkets skull. Jag gillar humorn, jag sitter och småmyser hela boken igenom.

Den gick väldans snabbt att läsa ut vilket jag tycker är lite synd. Jag tycker den är lite för kort. Jag hade gärna sett den i alla fall 100 sidor längre.

Det här är en söt liten bok och jag kommer definitivt att läsa fler böcker av författaren. Har hört mycket gott om Vi i villa, så det blir nog den nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker Vi i villa var läsvärd. Precis som du säger så skulle de kunna vara längre. Även om det är lite av grejen att de är så korta :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl det, men jag gillar inte den grejen. Jag gillar mina böcker lite längre ;)

    SvaraRadera